
Neon lanceert later dit jaar. Info voor schoolbestuurders is nu alleen met wachtwoord toegankelijk.
Heb je een wachtwoord? Vul het hieronder in:
Heb je nog geen wachtwoord? Mail marten@neon.nl.
Achterhoek VO
AKKOORD!
Alberdingk Thijm Scholen
Atlas College
Aurelia Onderwijs
Blosse
BOOR
Carmel College
CVO
De Passie Scholen
Educatis
Fectio
Fiersicht
Flores Onderwijs
Gooise Scholen Federatie
Griftland College
GSR
Het Rhedens
Innerwaard
Isendoorn
Johannes Fonatanus College
Kalsbeek College
KyK
KAVOR
Lithora
Lucas Onderwijs
LVO
Mendelcollege
Minkema College
Montessori Lyceum Rotterdam
Nuborgh
NUOVO
Onderwijsgroep Amersfoort
OMO
OOH
Optimus
Prisma Scholengroep
Purmerendse Scholen Groep
Rijnlands Lyceum
Robijn
RVKO
SAAM*
SARO
SCO Delft
SCOL
SCOPE scholengroep
SKOV
Spaarnesant
Spieringshoek
SPO Utrecht
SVOK Castricum
VOcampus
VO Haaglanden
Yuverta
We hebben te weinig regie over onze leermiddelen
Dit schreven de PO-raad, VO-raad en de lerarenvakbonden in april in een gezamenlijke brief aan de Tweede Kamer. Eerder publiceerden die organisaties al een manifest waarin ze over de leermiddelenmarkt schreven: “Dit moet anders.” Want:
Te veel twijfels over de kwaliteit
“Uitgevers zijn niet transparant over de kwaliteitseisen die zij hanteren. Ze geven onvoldoende inzicht in de wetenschappelijke onderbouwing van gemaakte keuzes - terwijl de staatssecretaris juist het voornemen heeft om scholen wettelijk te verplichten evidence-informed te werken - en te veel uitgevers verantwoorden niet hoe lesmethodes bijdragen aan het behalen van kerndoelen en eindtermen. Ook bevatten leermiddelen nu vaak onnodig veel stof en een te grote digitale component.”
Te hoge kosten, te weinig flexibiliteit
“Scholen maken zich ook zorgen over de dominante positie van uitgevers en distributeurs vanwege de verplichte afname van (digitale) leermiddelen die niet afzonderlijk ingekocht kunnen worden. Scholen betalen hierdoor regelmatig noodgedwongen voor middelen die ze niet nodig hebben en niet gebruiken. Zo belandt er jaarlijks een berg aan werkboeken in de prullenbak. Bovendien moeten leermiddelen soms voor de hele leerlingpopulatie worden afgenomen terwijl dit voor slechts een deel van de leerlingen nodig is. Hiermee stroomt er onnodig veel publiek geld weg naar commerciële partijen.”
"De belofte van Neon is gratis en altijd actuele leermiddelen voor alle leerlingen in het Nederlandstalig taalgebied, veel mogelijkheden tot personaliseren voor leden, van en voor het onderwijs en tegen een fractie van de huidige kosten. Hier draag ik graag aan bij!"

Tijmen Smit
Voorzitter College van Bestuur Kalsbeek College
Lid Raad van Toezicht Kennisnet
Neon maakt:
Methodes voor alle vakken in po en vo. Die leermiddelen zijn minstens zo goed als de nu beschikbare commerciële methodes, en worden gemaakt en doorontwikkeld door tientallen auteurs die bij Neon in dienst zijn.
Schoolboeken op maat. In het Neon-systeem kunnen leraren heel eenvoudig de methodes aanpassen. Dat hoeft niet - de basis is goed genoeg - maar mag wel. Zo kunnen scholen de leermiddelen aanpassen voor hun leerlingen. Voor allemaal, of voor specifieke doelgroepen, zoals nieuwkomers of hoogbegaafden. Leraren kiezen zelf wat ze digitaal of op papier willen doen. Het Neon-systeem maakt geautomatiseerd mooie PDF’s die scholen kunnen printen of laten drukken.
Een gezamenlijke bibliotheek van leermiddelen. Wanneer een school uit Friesland een methode heel slim aanpast voor nieuwkomers, kan een school uit Limburg die ook gebruiken. Zo maken we gebruik van elkaars kennis, en maken we samen onze leermiddelen steeds beter.

Een Digitale Assistent-Leraar die leraren ontlast, en die kan helpen bij het opvangen van het lerarentekort.
Gratis bijles voor alle kinderen, via een AI-bijlesleraar die we ontwikkelen en die kosteloos door elke Nederlander te gebruiken zal zijn op neon.nl. De kennis van de AI-leraar is gebaseerd op de leermiddelen die Neon maakt en op specifieke didactische instructies. Op dit moment geven rijke ouders zeker 472 miljoen euro per jaar uit aan bijles, terwijl andere ouders hun kinderen die kansen niet kunnen geven. Daar moeten we iets aan doen.
De kosten van de coöperatie (voornamelijk salarissen van programmeurs en auteurs) worden naar rato betaald door de schoolbesturen die lid zijn.
Een rekenvoorbeeld:
De schoolbesturen die nu bij Neon betrokken zijn hebben 500.000 leerlingen.
Neon heeft circa 10 miljoen euro aan jaarlijkse kosten.
Dat betekent dat elk schoolbestuur 20 euro per leerling betaalt voor alle methodes samen, plus eventuele kosten voor printen of drukken.
Ter vergelijking: de meeste scholen betalen nu honderden euro’s per leerling per jaar.
Hoe meer scholen meedoen, hoe lager de prijs per leerling.
Zo kunnen we dus veel budget overhouden, bijvoorbeeld om leraren meer taakuren te geven om aan de inhoud te werken, of om te kunnen investeren in professionalisering.
"Neon biedt straks gratis toegang tot online bijles voor alle leerlingen in Nederland. Een grote en belangrijke stap voor meer kansengelijkheid in het onderwijs."

Ger Boonen
Lid College van Bestuur bij voCampus
De software en leermiddelen van Neon worden nog ontwikkeld. Schoolbesturen kunnen wachten tot die af zijn en dan lid worden van de coöperatie, maar het is interessanter om nu al oprichterslid te worden. Dat zijn schoolbesturen die in 2025 lid worden en een oprichtersbijdrage betalen.
De voordelen voor oprichtersleden:
Directe invloed op de besluiten die genomen worden.
De mogelijkheid om scholen en leraren in schooljaar ‘26/’27 te laten testen met de Neon-methodes voor vakken naar keuze. Zo kunnen jij en jouw collega’s invloed uitoefenen op de materialen die gemaakt worden.
Na de start 10 jaar lang 20% korting op de contributie.
We hebben twee jaar nodig voor de ontwikkeling. Oprichtersleden betalen in die startjaren (2026 en 2027) een bijdrage van 7 (po) of 10 euro (vo) per leerling per jaar. Het is mogelijk om na het eerste jaar uit het project te stappen.
De bijdragen van schoolbesturen zorgen ervoor dat de coöperatie auteurs kan aannemen voor zoveel mogelijk vakken. Een groot deel van de opstartkosten wordt betaald door weldoeners. AFAS Foundation, Stichting Utopa, VSBfonds en Fonds 21 hebben samen miljoenen gedoneerd zonder daar iets voor terug te vragen.
Voor de MR en RvT
Een deel van de schoolbesturen heeft het lidmaatschap al door de MR en RvT geloodst. Het zou ook zonder hun toestemming kunnen, als je het meer ziet als een experiment dan als een strategische samenwerking.
Een van de bestuurders heeft de voorbereidende documenten geschikt gemaakt voor gebruik door andere besturen. Mogelijk zijn die ook bruikbaar voor jou. Alle documenten en informatie staan op deze pagina:
Kwaliteitsvisie
Wij maken bij elke methode inzichtelijk welke wetenschappelijke inzichten eraan ten grondslag liggen en hoe deze keuzes bijdragen aan effectief en evidence-informed onderwijs. Daarbij leggen we uit hoe onze materialen concreet aansluiten bij de kerndoelen en eindtermen. Zo weten leraren precies waarom een methode werkt, welke leerdoelen ermee bereikt worden en hoe dit aantoonbaar bijdraagt aan beter onderwijs.
We hebben inmiddels een eerste kwaliteitsvisie geschreven. Tientallen leraren en experts hebben hier al over meegedacht, maar we blijven op zoek naar manieren om het te verbeteren. Wil je meelezen en feedback geven? Graag!
Bekijk de Neon-kwaliteitsvisie
De software
De software die Neon nodig heeft (voor het maken van leermiddelen, het automatisch omzetten in mooie schoolboeken, een digitale leeromgeving, de Digitale Assistent-leraar, de AI-bijlesleraar) wordt gemaakt door een ervaren team onder leiding van Marten Blankesteijn. Hij richtte eerder Blendle en de Universiteit van Nederland op. Marten zal in de opstartfase ook bestuurder van de coöperatie zijn.
De verwachting is dat deze software ook leraren en leerlingen in andere landen kan helpen. Daarom is de software het eigendom van een nieuw opgerichte stichting, de Open Education Foundation, die als doel heeft het onderwijs wereldwijd te helpen. Neon gebruikt die software tegen kostprijs. Zodra andere landen er ook gebruik van maken, daalt de prijs die Neon betaalt, of kunnen we extra investeren in bijvoorbeeld een non-profit leerlingadministratiesysteem.
Marten Blankesteijn heeft de winstrechten van dit initiatief cadeau gedaan aan de Open Education Foundation, omdat niemand rijk hoeft te worden van leermiddelen. Hij houdt wel de stemrechten over de ontwikkeling van de software, om te voorkomen dat er meningsverschillen kunnen ontstaan met een toekomstig stichtingsbestuur. De leden van Neon kunnen altijd besluiten om voor hun leermiddelen gebruik te gaan maken van andere software.
Zowel Neon als de softwareorganisatie hebben in hun statuten opgenomen dat niemand meer mag verdienen dan beschreven is in de Wet Normering Topinkomens.

