Neon lanceert later dit jaar. Info voor schoolbestuurders is nu alleen met wachtwoord toegankelijk.

Heb je een wachtwoord? Vul het hieronder in:


Heb je nog geen wachtwoord? Mail marten@neon.nl.

Neon voor schoolbestuurders en schoolleiders

Neon voor schoolbestuurders en schoolleiders

Neon voor schoolbestuurders en schoolleiders

"De kosten van leermiddelen rijzen gigantisch de pan uit. Te veel maatschappelijk geld vloeit weg in winstmarges van private equity, in plaats van besteed te worden aan wat er écht toe doet: goed onderwijs voor onze leerlingen, kwalitatief betere methodes, kansengelijkheid en werkdrukverlichting voor leerkrachten.

Het is tijd dat we het heft in eigen handen nemen. Door actief bij te dragen aan Neon, doen we dat."

Kim Schmitz

Voorzitter College van Bestuur

Akkoord!-PO

"De kosten van leermiddelen rijzen gigantisch de pan uit. Te veel maatschappelijk geld vloeit weg in winstmarges van private equity, in plaats van besteed te worden aan wat er écht toe doet: goed onderwijs voor onze leerlingen, kwalitatief betere methodes, kansengelijkheid en werkdrukverlichting voor leerkrachten.

Het is tijd dat we het heft in eigen handen nemen. Door actief bij te dragen aan Neon, doen we dat."

Kim Schmitz

Voorzitter College van Bestuur

Akkoord!-PO

Betrokken schoolbesturen

Betrokken schoolbesturen

Achterhoek VO

AKKOORD!

Alberdingk Thijm Scholen

Atlas College

Aurelia Onderwijs

Blosse

BOOR

Carmel College

CVO

De Passie Scholen

Educatis

Fectio

Fiersicht

Flores Onderwijs

Gooise Scholen Federatie

Griftland College

GSR

Het Rhedens

Innerwaard

Isendoorn

Johannes Fonatanus College

Kalsbeek College

KyK

KAVOR

Lithora

Lucas Onderwijs

LVO

Mendelcollege

Minkema College

Montessori Lyceum Rotterdam

Nuborgh

NUOVO

Onderwijsgroep Amersfoort

OMO

OOH

Optimus

Prisma Scholengroep

Purmerendse Scholen Groep

Rijnlands Lyceum

Robijn

RVKO

SAAM*

SARO

SCO Delft

SCOL

SCOPE scholengroep

SKOV

Spaarnesant

Spieringshoek

SPO Utrecht

SVOK Castricum

VOcampus

VO Haaglanden

Yuverta

We hebben te weinig regie over onze leermiddelen

In de onderwijssector leeft een breed gevoel van ongemak over de kwaliteit van leermiddelen en de werking van de markt. De huidige markt wordt gedomineerd door een beperkt aantal grote commerciële partijen. Deze uitgevers slagen er onvoldoende in om leermiddelen te ontwikkelen die aansluiten bij wat leraren en leerlingen nodig hebben.

In de onderwijssector leeft een breed gevoel van ongemak over de kwaliteit van leermiddelen en de werking van de markt. De huidige markt wordt gedomineerd door een beperkt aantal grote commerciële partijen. Deze uitgevers slagen er onvoldoende in om leermiddelen te ontwikkelen die aansluiten bij wat leraren en leerlingen nodig hebben.

Dit schreven de PO-raad, VO-raad en de lerarenvakbonden in april in een gezamenlijke brief aan de Tweede Kamer. Eerder publiceerden die organisaties al een manifest waarin ze over de leermiddelenmarkt schreven: “Dit moet anders.” Want:

Te veel twijfels over de kwaliteit
“Uitgevers zijn niet transparant over de kwaliteitseisen die zij hanteren. Ze geven onvoldoende inzicht in de wetenschappelijke onderbouwing van gemaakte keuzes - terwijl de staatssecretaris juist het voornemen heeft om scholen wettelijk te verplichten evidence-informed te werken - en te veel uitgevers verantwoorden niet hoe lesmethodes bijdragen aan het behalen van kerndoelen en eindtermen. Ook bevatten leermiddelen nu vaak onnodig veel stof en een te grote digitale component.”

Te hoge kosten, te weinig flexibiliteit
“Scholen maken zich ook zorgen over de dominante positie van uitgevers en distributeurs vanwege de verplichte afname van (digitale) leermiddelen die niet afzonderlijk ingekocht kunnen worden. Scholen betalen hierdoor regelmatig noodgedwongen voor middelen die ze niet nodig hebben en niet gebruiken. Zo belandt er jaarlijks een berg aan werkboeken in de prullenbak. Bovendien moeten leermiddelen soms voor de hele leerlingpopulatie worden afgenomen terwijl dit voor slechts een deel van de leerlingen nodig is. Hiermee stroomt er onnodig veel publiek geld weg naar commerciële partijen.”

We gaan het anders doen

We gaan het anders doen

Neon (Nederlands Onderwijsinstituut) is een coöperatie van schoolbesturen en leraren die niet langer brieven en manifesten willen schrijven, maar nu echt iets willen veranderen.

Neon (Nederlands Onderwijsinstituut) is een coöperatie van schoolbesturen en leraren die niet langer brieven en manifesten willen schrijven, maar nu echt iets willen veranderen.

"De belofte van Neon is gratis en altijd actuele leermiddelen voor alle leerlingen in het Nederlandstalig taalgebied, veel mogelijkheden tot personaliseren voor leden, van en voor het onderwijs en tegen een fractie van de huidige kosten. Hier draag ik graag aan bij!"

Tijmen Smit

Voorzitter College van Bestuur Kalsbeek College

Lid Raad van Toezicht Kennisnet

Neon maakt:

  1. Methodes voor alle vakken in po en vo. Die leermiddelen zijn minstens zo goed als de nu beschikbare commerciële methodes, en worden gemaakt en doorontwikkeld door tientallen auteurs die bij Neon in dienst zijn.

  2. Schoolboeken op maat. In het Neon-systeem kunnen leraren heel eenvoudig de methodes aanpassen. Dat hoeft niet - de basis is goed genoeg - maar mag wel. Zo kunnen scholen de leermiddelen aanpassen voor hun leerlingen. Voor allemaal, of voor specifieke doelgroepen, zoals nieuwkomers of hoogbegaafden. Leraren kiezen zelf wat ze digitaal of op papier willen doen. Het Neon-systeem maakt geautomatiseerd mooie PDF’s die scholen kunnen printen of laten drukken.

  3. Een gezamenlijke bibliotheek van leermiddelen. Wanneer een school uit Friesland een methode heel slim aanpast voor nieuwkomers, kan een school uit Limburg die ook gebruiken. Zo maken we gebruik van elkaars kennis, en maken we samen onze leermiddelen steeds beter.

En we gaan nog verder:

En we gaan nog verder:

  1. Een Digitale Assistent-Leraar die leraren ontlast, en die kan helpen bij het opvangen van het lerarentekort.

  2. Gratis bijles voor alle kinderen, via een AI-bijlesleraar die we ontwikkelen en die kosteloos door elke Nederlander te gebruiken zal zijn op neon.nl. De kennis van de AI-leraar is gebaseerd op de leermiddelen die Neon maakt en op specifieke didactische instructies. Op dit moment geven rijke ouders zeker 472 miljoen euro per jaar uit aan bijles, terwijl andere ouders hun kinderen die kansen niet kunnen geven. Daar moeten we iets aan doen.

Het kan veel goedkoper, zodat we geld overhouden voor andere verbeteringen

Het kan veel goedkoper, zodat we geld overhouden voor andere verbeteringen

De kosten van de coöperatie (voornamelijk salarissen van programmeurs en auteurs) worden naar rato betaald door de schoolbesturen die lid zijn.

Een rekenvoorbeeld:

  • De schoolbesturen die nu bij Neon betrokken zijn hebben 500.000 leerlingen.

  • Neon heeft circa 10 miljoen euro aan jaarlijkse kosten.

  • Dat betekent dat elk schoolbestuur 20 euro per leerling betaalt voor alle methodes samen, plus eventuele kosten voor printen of drukken.

  • Ter vergelijking: de meeste scholen betalen nu honderden euro’s per leerling per jaar.

  • Hoe meer scholen meedoen, hoe lager de prijs per leerling.

Zo kunnen we dus veel budget overhouden, bijvoorbeeld om leraren meer taakuren te geven om aan de inhoud te werken, of om te kunnen investeren in professionalisering.

"Neon biedt straks gratis toegang tot online bijles voor alle leerlingen in Nederland. Een grote en belangrijke stap voor meer kansengelijkheid in het onderwijs."

Ger Boonen

Lid College van Bestuur bij voCampus

Oprichterslid worden

Oprichterslid worden

De software en leermiddelen van Neon worden nog ontwikkeld. Schoolbesturen kunnen wachten tot die af zijn en dan lid worden van de coöperatie, maar het is interessanter om nu al oprichterslid te worden. Dat zijn schoolbesturen die in 2025 lid worden en een oprichtersbijdrage betalen.

De voordelen voor oprichtersleden:

  • Directe invloed op de besluiten die genomen worden.

  • De mogelijkheid om scholen en leraren in schooljaar ‘26/’27 te laten testen met de Neon-methodes voor vakken naar keuze. Zo kunnen jij en jouw collega’s invloed uitoefenen op de materialen die gemaakt worden.

  • Na de start 10 jaar lang 20% korting op de contributie.

We hebben twee jaar nodig voor de ontwikkeling. Oprichtersleden betalen in die startjaren (2026 en 2027) een bijdrage van 7 (po) of 10 euro (vo) per leerling per jaar. Het is mogelijk om na het eerste jaar uit het project te stappen.

De bijdragen van schoolbesturen zorgen ervoor dat de coöperatie auteurs kan aannemen voor zoveel mogelijk vakken. Een groot deel van de opstartkosten wordt betaald door weldoeners. AFAS Foundation, Stichting Utopa, VSBfonds en Fonds 21 hebben samen miljoenen gedoneerd zonder daar iets voor terug te vragen.

Voor de MR en RvT
Een deel van de schoolbesturen heeft het lidmaatschap al door de MR en RvT geloodst. Het zou ook zonder hun toestemming kunnen, als je het meer ziet als een experiment dan als een strategische samenwerking. 

Een van de bestuurders heeft de voorbereidende documenten geschikt gemaakt voor gebruik door andere besturen. Mogelijk zijn die ook bruikbaar voor jou. Alle documenten en informatie staan op deze pagina:

Bekijk de informatie voor oprichtersleden

Bekijk informatie voor oprichtersleden

Kwaliteitsvisie

Wij maken bij elke methode inzichtelijk welke wetenschappelijke inzichten eraan ten grondslag liggen en hoe deze keuzes bijdragen aan effectief en evidence-informed onderwijs. Daarbij leggen we uit hoe onze materialen concreet aansluiten bij de kerndoelen en eindtermen. Zo weten leraren precies waarom een methode werkt, welke leerdoelen ermee bereikt worden en hoe dit aantoonbaar bijdraagt aan beter onderwijs.

We hebben inmiddels een eerste kwaliteitsvisie geschreven. Tientallen leraren en experts hebben hier al over meegedacht, maar we blijven op zoek naar manieren om het te verbeteren. Wil je meelezen en feedback geven? Graag!

Bekijk de Neon-kwaliteitsvisie

De software

De software die Neon nodig heeft (voor het maken van leermiddelen, het automatisch omzetten in mooie schoolboeken, een digitale leeromgeving, de Digitale Assistent-leraar, de AI-bijlesleraar) wordt gemaakt door een ervaren team onder leiding van Marten Blankesteijn. Hij richtte eerder Blendle en de Universiteit van Nederland op. Marten zal in de opstartfase ook bestuurder van de coöperatie zijn.

De verwachting is dat deze software ook leraren en leerlingen in andere landen kan helpen. Daarom is de software het eigendom van een nieuw opgerichte stichting, de Open Education Foundation, die als doel heeft het onderwijs wereldwijd te helpen. Neon gebruikt die software tegen kostprijs. Zodra andere landen er ook gebruik van maken, daalt de prijs die Neon betaalt, of kunnen we extra investeren in bijvoorbeeld een non-profit leerlingadministratiesysteem.

Marten Blankesteijn heeft de winstrechten van dit initiatief cadeau gedaan aan de Open Education Foundation, omdat niemand rijk hoeft te worden van leermiddelen. Hij houdt wel de stemrechten over de ontwikkeling van de software, om te voorkomen dat er meningsverschillen kunnen ontstaan met een toekomstig stichtingsbestuur. De leden van Neon kunnen altijd besluiten om voor hun leermiddelen gebruik te gaan maken van andere software.

Zowel Neon als de softwareorganisatie hebben in hun statuten opgenomen dat niemand meer mag verdienen dan beschreven is in de Wet Normering Topinkomens.

Veelgestelde vragen

Wanneer kunnen we de Neon-methodes gaan gebruiken?

Wanneer kunnen we de Neon-methodes gaan gebruiken?

Wanneer kunnen we de Neon-methodes gaan gebruiken?

Hoe zorgt Neon ervoor dat de overstap naar een nieuwe methode voor leraren aantrekkelijk is?

Hoe zorgt Neon ervoor dat de overstap naar een nieuwe methode voor leraren aantrekkelijk is?

Hoe zorgt Neon ervoor dat de overstap naar een nieuwe methode voor leraren aantrekkelijk is?

In de Neon-bibliotheek kunnen leraren ook methodes vinden die door andere leraren zijn aangepast. Hoe borgen we de kwaliteit daarvan?

In de Neon-bibliotheek kunnen leraren ook methodes vinden die door andere leraren zijn aangepast. Hoe borgen we de kwaliteit daarvan?

In de Neon-bibliotheek kunnen leraren ook methodes vinden die door andere leraren zijn aangepast. Hoe borgen we de kwaliteit daarvan?

Hoe gaat Neon om met big tech?

Hoe gaat Neon om met big tech?

Hoe gaat Neon om met big tech?

Wat betekent Neon voor aanbestedingsprocedures?

Wat betekent Neon voor aanbestedingsprocedures?

Wat betekent Neon voor aanbestedingsprocedures?

Wat kunnen we leren van de eerdere poging met VO-content?

Wat kunnen we leren van de eerdere poging met VO-content?

Wat kunnen we leren van de eerdere poging met VO-content?

Wat is de relatie tussen Neon en Impuls Open Leermateriaal?

Wat is de relatie tussen Neon en Impuls Open Leermateriaal?

Wat is de relatie tussen Neon en Impuls Open Leermateriaal?

Wat vinden de grote uitgevers van Neon?

Wat vinden de grote uitgevers van Neon?

Wat vinden de grote uitgevers van Neon?

Wat vinden de kleine uitgevers van Neon?

Wat vinden de kleine uitgevers van Neon?

Wat vinden de kleine uitgevers van Neon?

Hoe verhoudt Neon zich tot Onze Leermiddelen?

Hoe verhoudt Neon zich tot Onze Leermiddelen?

Hoe verhoudt Neon zich tot Onze Leermiddelen?

Kan iemand rijk worden van Neon?

Kan iemand rijk worden van Neon?

Kan iemand rijk worden van Neon?

Welke invloed hebben de geldschieters van Neon?

Welke invloed hebben de geldschieters van Neon?

Welke invloed hebben de geldschieters van Neon?

Storkstraat 12, 3833 LB Leusden

Storkstraat 12, 3833 LB Leusden

Storkstraat 12, 3833 LB Leusden