Meedoen

Meedoen

“Dit moet anders”, schreven PO-raad, VO-raad, AOb en vakverenigingen vorig jaar.

Nu gaan we het dus anders doen. Doe je mee?

“Dit moet anders”, schreven PO-raad, VO-raad, AOb en vakverenigingen vorig jaar.

Nu gaan we het dus anders doen. Doe je mee?

Schoolbesturen kunnen in 2025 oprichterslid worden van Nederlands Onderwijsinstituut Coöperatief UA. Dat betekent:

  • Een stem in de Algemene Ledenvergadering, waar de aangesloten schoolbesturen met elkaar bepalen wat de prioriteiten van Neon zijn.

  • De mogelijkheid om in schooljaar 2026/2027 scholen en leraren aan te wijzen die meedoen met het testen van het Neon-materiaal, zodat zij bij kunnen sturen en de uiteindelijke methodes zo goed mogelijk aansluiten bij wat jullie nodig hebben.

  • Een contributie van 10 euro per vo-leerling en 7 euro per po-leerling in 2026 en nogmaals in 2027. De bijdrage voor 2027 hoeft nu nog niet te worden toegezegd.

  • Tien jaar lang korting op de uiteindelijke contributie zodra de Neon-methodes klaar zijn voor gebruik. De oprichtersleden betalen daardoor per saldo minder dan niet-oprichters.

Dit zijn de stappen die je zou kunnen nemen

  1. De laatste Neon-video delen binnen jouw organisatie: https://youtu.be/MGi_0S-DWJk

  2. Iemand van Neon uitnodigen in je directieteam, om zo veel mogelijk draagvlak te creëren.

  3. Neon bespreken in je MR of RvT.

  1. Meekijken met de statuten van de coöperatie. We richten die binnenkort op, maar je kunt nu nog feedback geven als je iets ziet wat beter kan.

De statuten in 5 minuten

Om het makkelijk te maken volgt hier een samenvatting van de structuur:

  • De coöperatie neemt vele tientallen auteurs in dienst die methodes schrijven en doorontwikkelen.

  • Alleen schoolbesturen in po en vo kunnen lid worden van de coöperatie.

  • De schoolbesturen die lid zijn, bepalen samen hoeveel auteurs aan hoeveel vakken werken. De leden kunnen bijvoorbeeld besluiten een paar euro per leerling extra te betalen zodat de coöperatie ook methodes voor het praktijkonderwijs kan maken, of voor Grieks en Latijn.

  • De leden dragen op termijn de kosten van de coöperatie met elkaar. Stel dat de begroting 10 miljoen euro per jaar is, en de leden hebben samen 500.000 leerlingen, dan betaalt elk bestuur 20 euro per leerling - waarbij de leden nog zouden kunnen besluiten dat vo-scholen iets meer betalen dan po-scholen.

  • Op korte termijn betalen weldoeners een deel van de kosten.

  • De leden komen zeker eens per jaar bijeen voor een Algemene Ledenvergadering. We hadden daarbij kunnen kiezen voor “1 stem per leerling”, maar dan zouden de grote besturen eigenlijk alle beslissingen nemen. Een andere optie is “1 stem per bestuur, ongeacht de grootte”, maar dan zouden de kleine besturen alle beslissingen kunnen nemen, terwijl de grote besturen vervolgens de financiële consequenties van die beslissingen zouden moeten dragen. We hebben gekozen voor een middenweg volgens het model van Sivon: grote besturen hebben 3 stemmen, kleine besturen 1. Een bestuur is groot als het in po meer dan 1.000 leerlingen heeft of in vo meer dan 3.500.

  • De leden kiezen uit hun midden een Ledenraad die regelmatig samenkomt met het Bestuur. In de Ledenraad zitten 2 kleine po-besturen, 2 grote po-besturen, 2 kleine vo-besturen, 2 grote vo-besturen en 2 gecombineerde besturen.

  • Het Bestuur van de coöperatie bestaat bij de start alleen uit Marten Blankesteijn, maar we willen zo snel mogelijk een groter bestuur met experts uit de onderwijswereld.

  • De coöperatie heeft ook een Lerarenraad. Elke leraar kan zich aansluiten bij het Neon-lerarenteam, en die leraren kiezen vertegenwoordigers die als Lerarenraad de stem van de leraar laten horen bij het Bestuur, de Ledenraad en de Raad van Toezicht. 

  • De Raad van Toezicht bestaat uit 5 personen: 2 schoolbestuurders (aangewezen door de Ledenraad), 2 leraren (aangewezen door de Lerarenraad) en 1 iemand van buiten het onderwijs (aangewezen door Marten Blankesteijn).

  • Omdat Neon een coöperatie van schoolbesturen is en de coöperatie alleen diensten levert aan leden, is aanbesteden niet nodig.

  • Neon voldoet aan de voorwaarden voor koepelvrijstelling en is daarom vrijgesteld van btw.

De software

Voor Neon wordt software ontwikkeld waarmee eenvoudig leermiddelen (op maat) gemaakt kunnen worden, en waarmee leerlingen persoonlijke bijles kunnen krijgen. Het is onze ambitie dat we met die software veel meer kinderen kunnen helpen dan alleen de Nederlandse. Er zijn nu al mensen aan het onderzoeken of daar in andere landen animo voor is.

Wat is dan een goede organisatiestructuur, waarmee we zoveel mogelijk kinderen wereldwijd kunnen helpen én borgen dat dit zonder winstoogmerk is? We hadden daarbij drie overwegingen:

  1. Het is niet handig als een coöperatie van Nederlandse schoolbesturen bepaalt hoe software moet werken die ook in pak 'm beet Kenia en Brazilië gebruikt wordt.

  2. Het is ook niet handig als Keniase en Braziliaanse schoolbesturen lid worden van de coöperatie.

  3. De onderwijsinhoud verschilt per land. In Kenia of Brazilië zullen eigen leermiddelen gemaakt moeten worden, die passen bij hun curriculum.

Na overleg met weldoeners, schoolbestuurders van het eerste uur en experts, hebben we besloten de software onder te brengen in een losse entiteit, zodat die de software kan leveren aan zoveel mogelijk landen, waarbij die landen gelijkwaardig aan elkaar zijn en ook de kosten met elkaar delen. Ook dit gebeurt uiteraard zonder winstoogmerk.

Dat zou in een stichting kunnen, maar dat heeft als nadeel dat er over een paar jaar een minder capabel stichtingsbestuur zou kunnen zitten. Een ANBI-stichting heeft namelijk altijd onbezoldigde, parttime bestuurders die het stokje zelf na een aantal jaren aan anderen overdragen. Het is mogelijk dat zo'n bestuur beslissingen neemt waar de mensen op de vloer niet achter staan.

In overleg met alle betrokkenen is daarom gekozen voor een bv, omdat die vorm de mogelijkheid biedt om winstrecht en stemrecht te splitsen. Alle aandelen met winstrecht zijn geschonken aan de stichting Open Education Foundation. Initiatiefnemer Marten heeft de aandelen met stemrecht over de inhoudelijke koers, zodat hij de ontwikkeling van de software kan leiden, zonder mogelijkheid daar rijk van te worden. In de statuten van Open Education Applications bv is ook opgenomen dat niemand meer mag verdienen dan de WNT-norm.

De software wordt uiteraard tegen kostprijs geleverd aan de verschillende landen. Zoals in het beleidsplan van de Open Education Foundation staat: "Het is niet beoogd dat de Vennootschap winsten maakt en/of uitkeert." Mocht de vennootschap desondanks winst maken en willen uitkereren, dan kan dat alleen aan de Open Education Foundation, die daarmee onderwijsprojecten moet financieren.

Zodra de software ook door andere landen wordt gebruikt, daalt automatisch de bijdrage per land. Zo profiteert ook het Nederlandse onderwijs als kinderen in andere landen geholpen kunnen worden. Overigens komen alleen organisaties zonder winstoogmerk in aanmerking voor een licentie op de software. Ook moeten ze voldoen aan inhoudelijke voorwaarden, zoals het respecteren van de rechten van de mens, zodat in de gemaakte leermiddelen geen teksten staan die daarmee in strijd zijn.

De Nederlandse coöperatie is uiteraard niet verplicht de software af te nemen. Mocht er later een partij zijn die beter voldoet aan de behoeftes die de coöperatie heeft, dan kan de coöperatie besluiten voor die leverancier te kiezen. Zo zal de softwareclub altijd moeten blijven bewijzen dat ze kan leveren waar het Nederlandse onderwijs behoefte aan heeft.

De Open Education Foundation heeft van de Belastingdienst inmiddels de ANBI-status gekregen. In de komende jaren zal de Open Education Foundation substantiële bedragen doneren aan Neon en de software-organisatie. Die gelden heeft Marten aangevraagd bij en gekregen van weldoeners zoals de AFAS Foundation en VSB Fonds. Die partijen doen dat voor het algemeen belang en verwachten er niets voor terug. Zo kunnen zowel de Open Education Foundation als Neon van start zonder investeerders en dus zonder winstoogmerk, en met een veel kleinere bijdrage van schoolbesturen.

En kunnen we zoveel mogelijk kinderen, in Nederland en daarbuiten, helpen zoveel mogelijk uit zichzelf te halen.

Benieuwd naar alle details?

En hieronder een plaatje van de structuur. Vragen zijn altijd welkom!

Storkstraat 12, 3833 LB Leusden

Storkstraat 12, 3833 LB Leusden

Storkstraat 12, 3833 LB Leusden