
"Het is bizar dat we de onderwijsinhoud overlaten aan private equity-partijen."

Thijs Roovers
Basisschoolleraar
Oud-voorzitter Algemene Onderwijsbond
Dit schreven de lerarenvakbonden, vakverenigingen, PO-raad en VO-raad in april in een gezamenlijke brief aan de Tweede Kamer. Eerder publiceerden die organisaties al een manifest waarin ze over de leermiddelenmarkt schreven: “Dit moet anders.” De belangrijkste redenen hiervoor:
Te veel twijfels over de kwaliteit
“Uitgevers zijn niet transparant over de kwaliteitseisen die zij hanteren. Ze geven onvoldoende inzicht in de wetenschappelijke onderbouwing van gemaakte keuzes - terwijl de staatssecretaris juist het voornemen heeft om scholen wettelijk te verplichten evidence-informed te werken - en te veel uitgevers verantwoorden niet hoe lesmethodes bijdragen aan het behalen van kerndoelen en eindtermen. Ook bevatten leermiddelen nu vaak onnodig veel stof en een te grote digitale component.”
Te hoge kosten, te weinig flexibiliteit
“Scholen maken zich ook zorgen over de dominante positie van uitgevers en distributeurs vanwege de verplichte afname van (digitale) leermiddelen die niet afzonderlijk ingekocht kunnen worden. Scholen betalen hierdoor regelmatig noodgedwongen voor middelen die ze niet nodig hebben en niet gebruiken. Zo belandt er jaarlijks een berg aan werkboeken in de prullenbak. Bovendien moeten leermiddelen soms voor de hele leerlingpopulatie worden afgenomen terwijl dit voor slechts een deel van de leerlingen nodig is. Hiermee stroomt er onnodig veel publiek geld weg naar commerciële partijen.”
"Neon biedt onderwijsteams een krachtige tool om zelf de regie te voeren over de kwaliteit van hun onderwijs."

Jasper Rijpma
Leraar Geschiedenis
Leraar van het Jaar 2014
Neon zorgt niet alleen voor betere en flexibelere methodes, maar ook voor een forse kostenbesparing. Scholen kunnen honderden euro’s per leerling overhouden die niet meer naar commerciële bedrijven hoeven, en daarmee ontstaat veel ruimte voor andere investeringen in het verbeteren van het onderwijs en het verlichten van de werkdruk. Bijvoorbeeld:
Meer onderwijsondersteunend personeel.
Meer uren voor het aanpassen of maken van leermiddelen, voor een goede voorbereiding en uitvoering van de lessen zelf, het geven van persoonlijke feedback en extra aandacht aan leerlingen.
Meer vakspecifieke materialen in het klaslokaal, zoals leesboeken, landkaarten en materiaal voor proefjes.
“We besparen tijd en geld met deze aanpak en dat betekent heel simpel: we winnen tijd voor kwaliteit. Minder gedoe, minder werkdruk; meer kwaliteit en werkplezier.”

Michelle van Dijk
Neon-auteur
Leraar Nederlands
“Dit soort plannen juich ik toe, want er is een wereld te winnen voor goed, kennisrijk lesmateriaal in het primair onderwijs.”

Martin Dogger
Basisschoolleraar
Wij maken bij elke methode inzichtelijk welke wetenschappelijke inzichten eraan ten grondslag liggen en hoe deze keuzes bijdragen aan effectief en evidence-informed onderwijs. Daarbij leggen we uit hoe onze materialen concreet aansluiten bij de kerndoelen en eindtermen. Zo weten leraren precies waarom een methode werkt, welke leerdoelen ermee bereikt worden en hoe dit aantoonbaar bijdraagt aan beter onderwijs.
We hebben inmiddels een eerste kwaliteitsvisie geschreven. Tientallen leraren en experts hebben hier al over meegedacht, maar we blijven op zoek naar manieren om het te verbeteren. Wil je meelezen en feedback geven? Graag!
Bekijk de Neon-kwaliteitsvisie
Neon maakt:
Methodes voor alle vakken in po en vo. Die leermiddelen zijn minstens zo goed als de nu beschikbare commerciële methodes, en worden gemaakt en doorontwikkeld door tientallen auteurs die bij Neon in dienst zijn.
Schoolboeken op maat. In het Neon-systeem kunnen leraren heel eenvoudig de methodes aanpassen. Dat hoeft niet - de basis is goed genoeg - maar mag wel. Zo kunnen scholen de leermiddelen aanpassen voor hun leerlingen. Voor allemaal, of voor specifieke doelgroepen, zoals nieuwkomers of hoogbegaafden. Leraren kiezen zelf wat ze digitaal of op papier willen doen. Het Neon-systeem maakt geautomatiseerd mooie PDF’s die scholen kunnen printen of laten drukken.
Een gezamenlijke bibliotheek van leermiddelen. Wanneer een school uit Friesland een methode heel slim aanpast voor nieuwkomers, kan een school uit Limburg die ook gebruiken. Zo maken we gebruik van elkaars kennis, en maken we samen onze leermiddelen steeds beter.

Leraren vormen het hart van Neon. Niet alleen op ons kantoor (de meeste Neon-medewerkers staan ook nog voor de klas), maar ook in de Raad van Toezicht, waarin twee leraren zitten, gekozen door hun collega’s.
We willen graag zoveel mogelijk leraren betrekken bij het ontwikkelen van onze methodes, zodat we precies maken wat leraren nodig hebben. Dat kan al door soms een korte enquėte in te vullen, maar je kunt ook een actievere rol spelen, als je dat wil. Alleen de nieuwsbrief van het Neon-lerarenteam lezen mag natuurlijk ook.
Aanmelden voor Neon-lerarenteam
“Neon is uniek omdat het het vakmanschap van de leraar ondersteunt en deelbaar maakt.”

Per-Ivar Kloen
Neon-auteur
Leraar biologie
Bekijk onze introductie
De software
De software die Neon nodig heeft (voor het maken van leermiddelen, het automatisch omzetten in mooie schoolboeken, een digitale leeromgeving) wordt gemaakt door een ervaren team onder leiding van Marten Blankesteijn. Hij richtte eerder Blendle en de Universiteit van Nederland op. Marten zal in de opstartfase ook bestuurder van de coöperatie zijn.
Het is de hoogste tijd voor lesmateriaal waarin alle leerlingen zich kunnen herkennen, met perspectieven van over de hele wereld en vanuit verschillende identiteiten. Gemaakt door veelzijdige teams voor veelzijdige leerlingen. Tegen uitsluiting, voor inclusie. Mooi om daaraan bij te dragen!

Miguel Heilbron
Expert Wereldburgerschap,
inclusie & dekolonisatie
Contact
Heb je een vraag voor ons? Vul onderstaand formulier in.

