Neon lanceert later dit jaar. Info voor leraren is nu alleen met wachtwoord toegankelijk.
Heb je een wachtwoord? Vul het hieronder in:
Heb je nog geen wachtwoord? Mail marten@neon.nl.
"Het is bizar dat we de onderwijsinhoud overlaten aan private equity-partijen."

Thijs Roovers
Basisschoolleraar
Oud-voorzitter Algemene Onderwijsbond
Dit schreven de lerarenvakbonden, vakverenigingen, PO-raad en VO-raad in april in een gezamenlijke brief aan de Tweede Kamer. Eerder publiceerden die organisaties al een manifest waarin ze over de leermiddelenmarkt schreven: “Dit moet anders.” De belangrijkste redenen hiervoor:
Te veel twijfels over de kwaliteit
“Uitgevers zijn niet transparant over de kwaliteitseisen die zij hanteren. Ze geven onvoldoende inzicht in de wetenschappelijke onderbouwing van gemaakte keuzes - terwijl de staatssecretaris juist het voornemen heeft om scholen wettelijk te verplichten evidence-informed te werken - en te veel uitgevers verantwoorden niet hoe lesmethodes bijdragen aan het behalen van kerndoelen en eindtermen. Ook bevatten leermiddelen nu vaak onnodig veel stof en een te grote digitale component.”
Te hoge kosten, te weinig flexibiliteit
“Scholen maken zich ook zorgen over de dominante positie van uitgevers en distributeurs vanwege de verplichte afname van (digitale) leermiddelen die niet afzonderlijk ingekocht kunnen worden. Scholen betalen hierdoor regelmatig noodgedwongen voor middelen die ze niet nodig hebben en niet gebruiken. Zo belandt er jaarlijks een berg aan werkboeken in de prullenbak. Bovendien moeten leermiddelen soms voor de hele leerlingpopulatie worden afgenomen terwijl dit voor slechts een deel van de leerlingen nodig is. Hiermee stroomt er onnodig veel publiek geld weg naar commerciële partijen.”
"Neon biedt onderwijsteams een krachtige tool om zelf de regie te voeren over de kwaliteit van hun onderwijs."

Jasper Rijpma
Leraar Geschiedenis
Leraar van het Jaar 2014
Neon zorgt niet alleen voor betere en flexibelere methodes, maar ook voor een forse kostenbesparing. Scholen kunnen honderden euro’s per leerling overhouden die niet meer naar commerciële bedrijven hoeven, en daarmee ontstaat veel ruimte voor andere investeringen in het verbeteren van het onderwijs en het verlichten van de werkdruk. Bijvoorbeeld:
Meer onderwijsondersteunend personeel.
Meer uren voor het aanpassen of maken van leermiddelen, voor een goede voorbereiding en uitvoering van de lessen zelf, het geven van persoonlijke feedback en extra aandacht aan leerlingen.
Meer vakspecifieke materialen in het klaslokaal, zoals leesboeken, landkaarten en materiaal voor proefjes.
“We besparen tijd en geld met deze aanpak en dat betekent heel simpel: we winnen tijd voor kwaliteit. Minder gedoe, minder werkdruk; meer kwaliteit en werkplezier.”

Michelle van Dijk
Neon-auteur
Leraar Nederlands
“Dit soort plannen juich ik toe, want er is een wereld te winnen voor goed, kennisrijk lesmateriaal in het primair onderwijs.”

Martin Dogger
Basisschoolleraar
Wij maken bij elke methode inzichtelijk welke wetenschappelijke inzichten eraan ten grondslag liggen en hoe deze keuzes bijdragen aan effectief en evidence-informed onderwijs. Daarbij leggen we uit hoe onze materialen concreet aansluiten bij de kerndoelen en eindtermen. Zo weten leraren precies waarom een methode werkt, welke leerdoelen ermee bereikt worden en hoe dit aantoonbaar bijdraagt aan beter onderwijs.
We hebben inmiddels een eerste kwaliteitsvisie geschreven. Tientallen leraren en experts hebben hier al over meegedacht, maar we blijven op zoek naar manieren om het te verbeteren. Wil je meelezen en feedback geven? Graag!
Bekijk de Neon-kwaliteitsvisie
Neon maakt:
Methodes voor alle vakken in po en vo. Die leermiddelen zijn minstens zo goed als de nu beschikbare commerciële methodes, en worden gemaakt en doorontwikkeld door tientallen auteurs die bij Neon in dienst zijn.
Schoolboeken op maat. In het Neon-systeem kunnen leraren heel eenvoudig de methodes aanpassen. Dat hoeft niet - de basis is goed genoeg - maar mag wel. Zo kunnen scholen de leermiddelen aanpassen voor hun leerlingen. Voor allemaal, of voor specifieke doelgroepen, zoals nieuwkomers of hoogbegaafden. Leraren kiezen zelf wat ze digitaal of op papier willen doen. Het Neon-systeem maakt geautomatiseerd mooie PDF’s die scholen kunnen printen of laten drukken.
Een gezamenlijke bibliotheek van leermiddelen. Wanneer een school uit Friesland een methode heel slim aanpast voor nieuwkomers, kan een school uit Limburg die ook gebruiken. Zo maken we gebruik van elkaars kennis, en maken we samen onze leermiddelen steeds beter.


Een Digitale Assistent-Leraar die leraren ontlast, en die kan helpen bij het opvangen van het lerarentekort.
Gratis bijles voor alle kinderen, via een AI-bijlesleraar die we ontwikkelen en die kosteloos door elke Nederlander te gebruiken zal zijn op neon.nl. De kennis van de AI-leraar is gebaseerd op de leermiddelen die Neon maakt en op specifieke didactische instructies. Op dit moment geven rijke ouders zeker 472 miljoen euro per jaar uit aan bijles, terwijl andere ouders hun kinderen die kansen niet kunnen geven. Daar moeten we iets aan doen.
Wil je op een of andere manier betrokken worden bij Neon? Dat kan op een paar manieren:
De simpelste:
We kunnen je op de hoogte houden als je je abonneert op onze nieuwsbrief.
Heb je interesse in een rol als auteur?
We geven je graag meer informatie. Vertel me meer.
Wil je graag dat jouw bestuur ook betrokken is bij Neon?
Hieronder staat een lijst met alle schoolbesturen met wie we nu in contact zijn. Mocht jouw bestuur ontbreken, laat ons dat dan vooral weten, dan kunnen we samen kijken hoe we dat kunnen veranderen. Bestuur voorstellen.
“Neon is uniek omdat het het vakmanschap van de leraar ondersteunt en deelbaar maakt.”

Per-Ivar Kloen
Neon-auteur
Leraar biologie
"Ieder kind verdient goed onderwijsmateriaal, dat mag nooit afhankelijk zijn van je portemonnee."

Debbie Dussel
Basisschoolleraar