Kun je je vinden in dit manifest? Word dan onderaan deze pagina lid van het Neon-lerarenteam, zodat je betrokken bent bij de verdere ontwikkeling!
Oprichtingsmanifest
We zetten deze stap omdat we ervan overtuigd zijn dat het beter, duurzamer en goedkoper kan en moet. Onze vakbonden, vakverenigingen en werkgevers hebben de afgelopen jaren regelmatig alarm geslagen over de huidige situatie. Zo schreven ze dit jaar in een brief aan de Tweede Kamer:
“In de onderwijssector leeft een breed gevoel van ongemak over de kwaliteit van leermiddelen en de werking van de markt. De huidige markt wordt gedomineerd door een beperkt aantal grote commerciële partijen. Deze uitgevers slagen er onvoldoende in om leermiddelen te ontwikkelen die aansluiten bij wat leraren en leerlingen nodig hebben.”
1
Uitgevers geven onvoldoende inzicht in de wetenschappelijke onderbouwing van hun methodes, waardoor niet duidelijk is of hun lesboeken onze leerlingen zo goed mogelijk helpen bij hun leerproces.
2
Te veel commerciële lesmethodes verantwoorden niet hoe zij bijdragen aan het behalen van kerndoelen en eindtermen.
3
We hebben als leraren onvoldoende invloed op de lesmethoden.
4
De uitgevers hebben “wegwerpboeken” geïntroduceerd, waardoor we nu 9 miljoen lesboeken per jaar moeten kopen en weggooien.
5
De belofte van uitgevers dat ze dan vaker lesmateriaal kunnen actualiseren, wordt niet waargemaakt.
6
We moeten verplicht digitale licenties afnemen, ook als we alleen een papieren lesboek willen.
7
Uitgevers doen dit om zo veel mogelijk geld te verdienen voor hun aandeelhouders, die vergeten dat hun winst direct ten koste gaat van onze leerlingen. Inmiddels gaat er elk jaar meer dan 500 miljoen euro van scholen naar commerciële uitgevers.
Zoals Thijs Roovers als AOb-voorzitter vorig jaar zei:
“Het is bizar dat we de onderwijsinhoud over laten aan private equity-partijen. Het onderwijs betaalt zich scheel aan lesmethoden, en is daar niet beter op geworden.”
Wij gaan nu echt iets veranderen
Dit doet Neon:
1
Methodes van topkwaliteit
Gemaakt door tientallen leraren die, net als wij, met hun voeten in de klei staan. Inhoudelijk sterk, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en perfect aangesloten op de kerndoelen.
2
De regie terug bij de leraar
Leraren die dat willen kunnen hun schoolboeken op maat maken. Met het systeem van Neon kan elke leraar eenvoudig onderdelen aanpassen, toevoegen of verwijderen. Zo maak je het perfecte boek voor jóúw klas.
3
Samen maken we het onderwijs beter
Alle aanpassingen en nieuwe materialen komen in een gezamenlijke bibliotheek. Zo kan een briljante aanpak van een leraar in Friesland direct worden gebruikt door een collega in Limburg. We delen onze kennis en maken zo samen onze leermiddelen steeds beter.
4
Ruimte om te doen wat telt
Neon is vele malen goedkoper dan de huidige methodes. Scholen kunnen zo honderden euro’s per leerling per jaar overhouden. Dit geld kan en moet volledig ten goede komen aan het onderwijs en de leraren. Geld voor meer ondersteuners, extra uren voor lesontwikkeling, of meer persoonlijke aandacht voor elke leerling.
Neon is een coöperatie waarin schoolbesturen en leraren werken aan beter onderwijs. Schoolbesturen gaan over de investeringen, leraren over de inhoud. We doen het samen, dus in de Raad van Toezicht zitten twee leraren en twee schoolbestuurders.
We worden financieel gesteund door weldoeners die belangeloos willen bijdragen aan het verbeteren van het onderwijs, zoals de AFAS Foundation en VSB Fonds. De techniek wordt zonder winstoogmerk ontwikkeld door de Open Education Foundation van Marten Blankesteijn, die eerder Blendle en de Universiteit van Nederland heeft opgericht.
Het is tijd dat de inhoud van ons vak weer van ons wordt. We roepen al onze collega’s op om net als wij lid te worden van het Neon-lerarenteam. Als lid kun je gevraagd en ongevraagd meedenken over de Neon-methodes, om ervoor te zorgen dat de lesboeken die we nu gaan maken goed bij jou passen.
Word lid van het Neon-lerarenteam. We houden je dan sowieso op de hoogte van alle ontwikkelingen, en als je wil kun je ook een actieve rol spelen bij de ontwikkeling van de Neon-methodes. Het Neon-lerarenteam heeft nauw contact met de auteurs van de methodes en kiest uit de leden een Lerarenraad die veel invloed heeft op de hele organisatie. De Lerarenraad benoemt ook twee leraren in de Raad van Toezicht.
Lid worden van het Neon-lerarenteam.
Het Neon-lerarenteam
Michelle van Dijk
Jan van de Ven
Jasper Rijpma (Leraar van het Jaar 2014)
Lucelle Comvalius (Leraar van het Jaar 2018)
Erik Ex (Damstede Lyceum, Amsterdam, Leraar van het Jaar 2022)
Martin Bootsma (Alan Turingschool, Amsterdam, Leraar van het Jaar 2011)
Andrew Niemeijer (Atlas College, Leraar van het Jaar 2009)
Per-Ivar Kloen (Populier, Den Haag)
Debbie Dussel (SBO de Watertuin, Almere)
Jenneke Werkman (JenaXL Zwolle)
Lennart van der Meulen (De Gouden Griffel, Berkel en Rodenrijs, Leraar van het Jaar 2022)
Tom Marx (Sondervinck College, Veldhoven)
Suzanne Meijles (Melanchton, Bergschenhoek)
Thijs Risselada (‘t Atrium, Amersfoort)
Marten Hazelaar (De Populier, Den Haag, Leraar van het Jaar 2023)
Joost Huls (OBS Het Mozaïek, Arnhem)
Jörgen van Remoortere (Alkwin Kollege, Uithoorn)
Arnoud Kuijpers (Coornhert Gymnasium, Gouda)
Miriam Piters (Vavo Rijnmond College)
Petra van de Schoot-Jonkers (Sint-Janslyceum, ‘s-Hertogenbosch)
Erik Zorn (Melanchthon Schiebroek, Rotterdam)
Truike Maertens (Stanislas Pijnacker)
Erica Schrouff (SVO||PL)
Ethel van Rossum (Saga Driehuis, Driehuis)
Floris de Roy van Zuydewijn (leraar economie)
Sofie Faes (Heerbeeck College, Best)
Esther Hanssen (HAN, Nijmegen)
Marcel van Leeuwen (GSF, Rotterdam)
Anita Zwier (Stedelijk Lyceum Florapark, Enschede)
Emily Fernan (vo Campus, Nijmegen)
Renate Kaspers (vo Campus, Nijmegen)
Judith Lichthart (Het Hogeland College, Warffum)
Inge de Wit (College Zuyd, Amsterdam)
Thomas Bartels (Spinoza20first, Amsterdam)
Abeer Qubbaj ('t Atrium, Amersfoort)
Willemijn Veldhuis (De Populier, Den Haag)
Karien Wijngaards
Eleonora Offermann (RSG Broklede, Breukelen)
Marike van Zessen (Christelijk Gymnasium, Utrecht)
Geert Vermeegen (Wonderwijs, Rotterdam)
Martijn Havelaar
Sabeth Van Duin (lerarenopleider)
Joyce Jansen (Haarlemmermeerlyceum Dalton, Nieuw-Vennep)
Bram van Mil (KC Snijders, Rijswijk ZH)
Marjon de Slegte (Stedelijk Gymnasium, Breda)
Ben Blom (Compaen VMBO, Zaandam)
Cartoef van Panhuys (OBS Ter Cleeff, Haarlem)
Suzanne van der Schot (IBID Education)
Jasper van der Noordt (TaLente, Oud Gastel)
Daphne Krepel (Rotterdam International Secondary School)
Dimitri Verzijl (Albeda, Rotterdam)
Hermen Schotanus Blok
Sophie van de Meeberg (Nova College)
Lianne Kraan (Openbaar VMBO en MAVO Zeist)
Lilian Westland (De Fontein, Bussum)
Yvette Bergman-Jansen (Omnia College, Gorinchem)
Laurence van der Velde (Ir. Lelylyceum, Amsterdam)
Rozan de Wit (Openbaar VMBO en MAVO Zeist)
Fee Sietsma (PCOU Willibrord, Utrecht)
Corneline Schelke (Revius College, Doorn)
Nina Smit Duijzentkunst (Buurtschool Hart van Noord, Utrecht)
Jan-Willem Duim (meerdere scholen)
Dennis Jansen (Ihub, Schreuder College Taborstraat, Rotterdam)
Manon Koster (Eczo)
Yoeri Nijboer (Alberdingk Thijm College, Hilversum)
Tom Plaum (Alberdingk Thijm College, Hilversum)
Annemarie van de Wouw (Mytylschool Eindhoven)
Kim de Goffau (Marnix Gymnasium, Rotterdam)
Laura Hin (Willibrordschool, Vleuten)
Rutger Cornelissen (Candea College en Kandinsky College)
Martin Dogger (Meester G. Propschool, Lochem)
Stijn Roemer (VSO de Spinaker, Alkmaar)
Stefan Rijke (De Passie, Rotterdam)
Mark van Houwelingen (Pabo, Rotterdam)
Andries Veldman (De Passie, Rotterdam)
Het Neon-schoolleidersteam
Dineke Oldenwening (afdelingsleider Portus Groene Hart)
René Karman (College de Brink en ISK Het Gooi, Laren)
Arjan Helder (De Passie, Rotterdam)
Toy Hertogh (De Distelvlinder, Culemborg)
Willem Sonneveld (GSR, Rotterdam)
Shirley Westervoorde (IKC De Ark, Rotterdam)
Eline van Haarlem (obs De Bellefleur, Dodewaard)
Maarten Frissel (Goois Lyceum, Bussum)
